شناسه خبر: 2116
5 فروردين 1398
http://www.mazandrooz.ir/http://www.mazandrooz.ir/news/id,2116/مدیریت-روانی-بحران.html
دکتر سفیدچیان

مدیریت روانی بحران

یادداشتی پیرامون مدیریت روانی بحران در سیل اخیر استان گلستان و مازندران

مدیریت روانی بحران

از استان سیل زده مازندران چند نکته در خصوص "مدیریت روانی بحران" تقدیم می کنم:
◾خسارات مادی گرچه سخت، ولی امکان جبران دارد؛ اما ویرانی های روانی و روحی به سادگی امکان ترمیم نداشته و گاهی تا پایان عمر عوارض و تبعات روانی و اجتماعی فاجعه، در فرد و جامعه ماندگار می ماند! و بنابراین از مهمترین ابعاد مدیریت بحران، مدیریت روانی بحران است!
◾مدیریت اخبار،شایعات، صدا و سیما، صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی در بحران، به موازات رسیدگی به جان انسان، اهمیت دارد! گاه تنها یک تصویر ناهنجار، ملتی را آشفته و پریشان میکند!
◾هماهنگی و استمرار در ارائه‌ی اطلاعات سریع و صحیح از منابع رسمی، به موازات مدیریت شایعه و عدم نشر شایعه از طرف همه(دولت،رسانه ها و مردم) اصلی اساسی برای مدیریت روانی بحران است.
◾در مدیریت روانشناختی بحران، کنترل هیجانات اصل است. اینکه چگونه و به چه اندازه ای توانایی رویارویی و کنترل خشم، استرس، افسردگی، آسیب و مرگ و ... را داریم.
◾در مصاحبه برخی مسئولین بی درد! و همچنین پُست های ارسالی در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد انبوهی از اخبار، تصاویر و مرثیه سُرایی های کلیشه ای و "هیجان مداری" هستیم که فقط در افزایش و انتشار پریشانی، اندوه، سوءتعبیر، بدبینی، ترس و دلهره ی بیشتر نقش دارد.
◾اینکه افراد در بلایا، چه رفتار و واکنشی نشان میدهند، بسته به: میزان فاجعه، طول مدت، شدت خطر، میزان تطابق از تجربیات گذشته، شخصیت، آموزش، فقدان اخیر، حمایت و درک مسئولین، مداخله رسانه ها و... دارد.
◾در پخش تصاویر، طوری عمل نکنیم که ترس و وحشت عمومی(بویژه در کودکان) ایجاد شود! مردم بقدر کافی در بحران، آزرده خاطر و آسیب دیده هستند!
مدیریت بحران در شرایط آشفته روانی، ناممکن و بدون تردید باعث افزایش تبعات جانی و مالی خواهد شد!
◾در برخورد با بحران یا مسئول هستیم که هیچ! و یا تماشاچی! پس تذکر به خودمان دهیم که تجمع و تصویر برداری رسماً بازی با جان خود و مردم است!
◾در موقعیت بحران، نیازهای روانی شامل این موارد است:
اطمینان بخشی، ندادن امید بیجا، دروغ نگفتن، عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، استفاده صحیح از باورهای دینی مردم، عدم استفاده از اصطلاحات کلیشه ای، پرهیز از فرافکنی، دوری از شایعه، تمرین صبر، کنترل هیجانات و حمایت روانشناختی و اجتماعی فوری و دراز مدت به آسیب دیدگان
◾باید مفاهیم "بهداشت روانی در حوادث" را از کودکی آموخت و این مهارتها را در طول زندگی، بروز رسانی کرد.

همرسانی: این مطلب را به دوستان خود برسانید
کلمات کلیدی :
ارسال نظر
CAPTCHA
مشاهد نظرات
آخرین اخبار